Midsommartårta - Mäktig kladdkaka

 



Till midsommarmiddagen hos mormor och morfar slängde jag ihop en enkel - men ack så god kladdkakstårta. Den blev penslad med en glasyr som gjorde att kanterna blev knapriga vilket jag tycker kompleterar den kladdiga mitten. Receptet är till för ca 8 personer.

Mäktig kladdkaka
3 dl vetemjöl
En nypa salt
1,5 dl kakao
2 tsk vaniljsocker
5 dl strösocker
4 ägg
175 gram smör
 
Sätt ugnen på 125 grader. Smörj och bröa en form med löstagbar kant, 24 cm i diameter. Smält smöret och låt svalna. Vispa ägg och socker poröst, tillsätt de torra ingredienserna och blanda med en slickepott. Rör sedan ner smöret försiktigt. Häll smeten i formen och grädda i ca 30 minuter tills att kakan är fast i kanten och lös i mitten. Vänta tills kakan har kallnat innan du brer över glasyren. 
 
Glasyr
50 gram 70% choklad
50 gram smör
 
Smält chokladet och smöret på låg värme. Bred glasyren över kakan och pensla kanterna. Dekorera med vispad grädde och färska bär/frukter.
 

Kommentarer
Postat av: Leija

Sofia jag gillar verkligen din blogg, haha iallafall de två inläggen du publicerat. Du verkar vara en härlig tjej med fötterna på jorden. Här kommer min fråga till dig: Nu när det är sommar och man sitter ute och solar tycker jag det är supergott med kalla drinkar i form av smoothies men jag är så fruktansvärt trött på de vanliga choklad, banan och jordgubbssmakerna. Vore supergott med något exotiskt, ananas typ. Har du några bra tips att dela med dig? Kram!

Svar: Tack så himla mycket för den fina (och första) kommentaren!! Jag har faktiskt en favvosmoothie på just ananas som är supergod, speciellt nu på sommaren. Lovar att jag postar den i ett inlägg imorgon! Kram
nilssnsofia.blogg.se

2012-06-25 @ 10:45:47
Postat av: Emma

Hejhej Sofia! Har bara en simpel fråga om denna kladdkaka. Går det bra ifall man gör den och skippar glasyren? Har du några goa och kladdiga recept på enbart kladdkaka? :)

Jättefin blogg som har varit till stor hjälp!!

Svar: Hej du!! Tack för dem fina orden! Ja självklart kan du skippa glasyren, den blir supergod även utan. Dock är receptet gjort till 8 personer och receptet är svårt att göra om ifall man vill ha den lite mindre. Har dock ett annat recept på en supergod och superkladdig kladdkaka!
200g choklad av valfri sort
200g smör
4 ägg
2 1/2dl mjöl
2dl socker
1tsk bakpulver

Smält choklad och smör tillsammans över vattenbad. Vispa ägg och socker pösigt, rör sedan ned chokladsmeten. Därefter tillsätter du mjöl och bakpulver och blandar lätt. Grädda i 12-15 minuter i 200 grader. Den ska vara lös när du tar ut den. Godast är den efter några timmar i kylen! :)

Lycka till med bakandet! Kram
nilssnsofia.blogg.se

2012-08-06 @ 18:11:16
Postat av: Emma

Vilken tycker du är godast enligt din personliga åsikt? Tack för svar! Kram!

Svar: Som en vanlig gofika på en lördagskväll skulle jag gjort den sistnämnda kladdisen. Den är verkligen supergod och ganska lätt i smaken. Går säkert att trycka ner en rätt stor bit om man är ordentligt sugen ;) Om jag skulle bjuda på fika tycker jag att den i inlägget passar bättre. Den reser sig mycket på höjden, blir väldigt fin, är väldigt mäktig och mättar säkerligen 8-10 personer ;) Kramis!
nilssnsofia.blogg.se

2012-08-07 @ 15:07:32

Den här designen är en gratis design!
ammm.blogg.se .. har gjort den här designen.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0