Muffins med jordgubbar och vit choklad

 
Jordgubbar är utan tvekan bland det bästa jag vet. Jag är en bärfrossare i allmänhet, men det finns ingenting som slår riktigt röda, saftiga, svenska jordgubbar. Vi hade turen med att få otroligt många gubbar i rabatten denna sommaren. Många av dem har redan blivit offer för bakverk, tillbehör till yoghurten och doppade i choklad, men det går även aldeles utmärkt att frysa jordgubbar och stoppa ner i frukostsmoothien. För några veckor sen kom jag över billiga, lite övermogna jordgubbar i affären där jag jobbar för 10kr/litern, och var tvungen att köpa på mig och frysa in inför det jordgubbslösa halvåret. Men en halv liter fick sparas till dessa muffins. Jordgubbar och vit choklad är en oslagbar kombo, och dessa saftiga muffins kan ha varit det godaste jag någonsin smakat på. Handen på hjärtat, ni måste testa!
 
Muffins med jordgubbar och vit choklad
150 gram osaltat smör
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver  
1,5 dl socker
2 st ägg
1/2 dl lemon curd
70 gram vit choklad
1/2 liter färska jordgubbar

Smält smör och låt svalna till rumstemperatur. Blanda vetemjöl och bakpulver i en bunke. Tillsätt smör, socker, ägg och lemon curd. Blanda ihop till en jämn smet. Grovhacka den vita chokladen, dela jordgubbarna och blanda ner i smeten. Fördela jämt i 12 muffinsformar och grädda på 200 grader i ca 15 min.

Kommentarer

Den här designen är en gratis design!
ammm.blogg.se .. har gjort den här designen.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0